با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ مراحل تبدیل چوب به کاغذ
زیارت عاشورا

مراحل تبدیل چوب به کاغذ عبارتند از:

بریدن چوب ( تغییر فیزیکی ) ، کندن پوست درخت ( تغییر فیزیکی ) که به کمک غلتک های استوانه ای چرخشی ، تبدیل به ورقه های کوچک و باریک می شود . ( چیپس کردن که تغییر فیزیکی است .) و خمیر کردن.

خمیر کردن به چند روش انجام می شود:

الف ) خمیر کردن شیمیایی: که در تهیه ی کاغذ گرافت که نوعی کاغذ قهوهای است و مخصوص بسته بندی کردن است به کار می رود . این کار با پختن ورقه ها در هیدروکسید سدیم و سولفید سدیم انجام می شود ، سپس چوب های زاید به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می گیرد . ( نوع تغییر : شیمیایی)

ب) خمیر سازی مکانیکی :این مرحله به کمک دیسک های فلزی دوار انجام می شود . اما این باعث استفاده ی بیش تر از چوب شده ولی کیفیت کاغذ به دست آمده پایین است ، زیرا خمی سازی مکانیکی یک مرحله ی کاربرد فشرده ی انرژی است که با آسیاب کردن یا پودر کردن الیاف سلولز (چوب) را پاره و خرد کرده ، دوام و استحکام خمیر را کاهش می دهد . این خمیر برای ورقه های روز نامه و دفتر تلفن مورد استفاده قرار می گیرد . (نوع تغییر : شیمیایی)

ج) خمیر سازی شیمیایی- ترمودینامیکی: چیپس ها ( ورقه های چوب ) قبل از بخار دادن با سولفور آغشته می شود . این کار اجازه می دهد که خمیری محکم و قوی به دست آید. خمیری که با این روش به دست می آید ، می تواند در تولید کاغذ های روکش دار استفاده شود.

سفید گری :یکی از مهم ترین مراحل شستن و سفید کردن است ، که برای پاک کردن و تصفیه ی خمیر به کار می رود . شستن لیگنین را جدا می کند ، زیرا لیگنین روی الیاف تاثیر دارد.

( لیگنین عامل اصلی برای ایجادرنگ قهوهای در ساختار چوب ، هر چوبی که قهوهای تر است لیگنین بیش تری دارد.)

گاز کلر این و دی اکسید کلراین برای شست وشوی خمیر به کار می رود و بیش تر عملیات شست و شوی مکانیکی به وسیله ی

پراکساید انجام می شود . گاز کلراین ( کلر) مقدار زیادی از بقایای لیگنین موجود در چوب و خمیر کاغذ را بر طرف می کند تا دی اکسید کلر ، لیگنینی را که نمی توان از نین برد ، سفید کند.

ماشین کاغذ : ماشین کاغذ درگیر چهار مرحله است ، که عبارتند از:

الف ) آماده سازی مواد خام:که الیاف چوب و آب و مواد معدنی مخلوط می شود.مخلوطی که 99% آن آب است . در یک ماشین مدرن آب از بالا و پایین تخلیه می شود وقتی آب تخلیه شد یک مرحله از کاغذ شکل گرفته است.

ب)بخش پرس یا آب گیری:در این جا کاغذ به وسیله ی غلتک ها و یک حصیر وسیع که از رشته های نایلون و پلی استر است فشرده و چلانده می شود و بیش تر آب کاغذ گرفته می شود.

ج)خشک کردن : بیش تر آب موجود در کاغذ گرفته می شود . این کار در یک ماشین دارای کیفیت بالا و یک دستگاه آهارزن انجام می شود . این دستگاه یک پوشش از آهار مانند نشاسته و مواد معدنی را روی کاغذ می کشد که کاغذ را محکم تر ، صاف تر و نرم تر می کند.

د) بعد از پوشش دادن کاغذ دوباره در بخش خشک کن ، خشک می شود و سرانجام روی رول های بزرگ پیچیده می شود.

تیغه ی پوشش دهنده : برای پوشش دادن کاغذ یک تیغه ی پوشش دهنده ی نازک را پس از تکمیل کاغذ روی آن قرار می دهند ، سپس کاغذ سر خورده زیر تیغه ی دیگری می رود که این پوشش نازک را روی آن رسوب می دهد. این پوشش های مختلف کاغذ را برای استفاده در صنعت چاپ ، بسیار خوب و مرغوب می سازد.

غلتک ویژه ی برق انداختن : این مرحله کاغذ را جلادار ، خوش نما ، صاف و نرم می کند . این غلتک ها از رول های وسیعی ساخته شده که کاغذ را تحت فشار و گرمای زیاد قرار می دهد و پس از این غلتک ها ، کاغذ برروی رول های کوچک منتقل می شود.

تبدیل به ورقه شدن : این آخرین مرحله ی ساخت کاغذ است . بعضی از رول های کاغذ به ورقه تبدیل شده و بعضی هم جعبه و بسته برای مشتری است.

بازيافت کاغذ

بازيافت کاغذ از طريق فرآيندي صورت مي گيرد که کاغذهاي دور ريختني جمع آوري شده را براي توليد ورقه هاي کاغذي با ضخامت متفاوت به خمير تبديل مي کنند.

به طور کلي در کارخانه هاي بازيافت کاغذ ابتدا کاغذهاي باطله در انبار به سمت خردکن وارد مي شود و پس از آن وارد دستگاه خميرسازي مي گردد. خمير حاصل از اين دستگاه توسط پمپ روي دستگاه توليد مقوا ريخته مي شود. در اين قسمت به کمک سيستم مکش، خمير و آب از هم جدا مي شوند ورقه هاي کاغذ را خشک مي کند و در مرحله بعد اين ورقه ها اطو شده و اين چنين مقوا توليد مي شود. مقواهاي توليدي بعد از برش به بازار عرضه مي گردند. مراحل خردکردن، خمير کردن، قالب ريزي، خشک کردن، اتو کني و برش مهمترين مراحل فرآيند بازيافت کاغذ در کارخانه ها است.

گزارش تصويري از مراحل بازيافت کاغذ

کاغذ پس از ورود به کارخانه بايد بلافاصله وارد چرخه توليد مي شود(چون مدت زمان زيادي را نمي توان براي نگهداري آن صرف کرد،زيرا در مجاورت هوا وآب به سرعت پوسيده شده وازبين مي رود.) ابتدا کاغذ وارد

"پالپر" شده و در آن با آب مخلوط و به خمير تبديل مي شود. همچنين دراين مرحله ضايعات درشت به وسيله ي يک چنگک از آن جدا مي شود.سپس در مرحله بعد پاکسازي روي خمير انجام مي شود تا ناخالصي هاي آن گرفته شود.در پايان اين مرحله خمير موجود شامل 99% آب و 1 درصد خمير سلولز است!

در مرحله سوم خمير به وسيله ي

نازل روي توري ريخته ميشود،اين توري حرکت کرده و وارد مرحله چهارم مي شود. که در آن، طي سه مرحله عمليات آب خمير گرفته مي شود، ابتدا توسط تيغه هايي که حرکت مي کنند آب جمع آوري مي شود(حدود 10% آب گرفته مي شود) سپس اين تيغه ها شکل مکنده پيدا مي کنند و به صورت "وکيوم" آب خمير گرفته مي شود، در پايان مرحله آبگيري،به وسيله ي پرسهايي که داراي سوراخ هستند، هم به کمک فشار و هم مکش آب را خارج مي کنند. طي مراحل انجام شده 35% آب خمير گرفته مي شود.

پس از پايان مراحل آبگيري خمير وارد مرحله ي حرارت مي شود که طي آن رطوبت موجود درخمير تا 50% گرفته مي شود. در مرحله بعد که به آرايشگاه کاغذ معروف است از يک طرف به کاغذ نشاسته (به عنوان نگهدارنده) و از طرف ديگر به آن رنگ اضافه مي شود(براي زيبايي)، سپس کاغذ دوباره وارد خشک کن مي شود. (کاغذ نهايي بايد حدود 8 تا 10 % رطوبت داشته باشد) و در پايان به صورت رول هاي بزرگ پيچيده مي شود.

بازيافت کاغذ در ايران

بازيافت کاغذ بر خلاف مفهوم کنوني که با فرآيندهاي شيميايي و پردازش کارخانه اي تعريف مي شود، از دير باز به صورت سنتي و استفاده محدود وجود داشته است. سهولت خمير کردن کاغذهاي باطله و شکل دهي مجدد به آنها همواره سبب مي شده که مردم براي مصارف خود به اين کار روي آورند. جلدهاي زرکوب رايج در دوره هاي پيش و پس از اسلام از مقواهايي ساخته مي شد که از خمير کردن دوباره کاغذ باطله يا بکر به دست مي آمد.

فعاليت هاي سنتي بازيافت کاغذ در سطح محدودي صورت مي گرفت. با گذشت زمان و همراه بالارفتن مصرف کاغذهاي بکر که عمدتاً وارداتي بودند، ميزان زائدات کاغذ نيز افزايش يافت. وجود تقاضا در بخش هايي از صنايع کشور که به کاغذهاي خيلي مرغوب نياز نداشت سبب شکل گرفتن فعاليت هايي در زمينه توليد، کاغذهاي صنعتي مانند مقوا شد. آغاز فعاليت صنعتي بازيافت کاغذ در کشور به سال تاسيس نخستين کارخانه مقواسازي در سال 1333 باز مي گردد و پس از آن نيز تا سال 1336 دو کارخانه مقواسازي ديگر در تهران راه اندازي شدند.

پس از آن در کنار کارخانه ها، کارگاههاي کوچک و بزرگ بازيافت کاغذ نيز داير شدند که عمدتاً در زمينه توليد محصولات کاغذي با کيفيت پايين، مانند مقوا و شانه تخم مرغ فعاليت دارند. مهمترين ويژگي صنعت بازيافت کاغذ ايران را مي توان پايين بودن کيفيت و سطح فناوري تجهيزات کارخانه اي آن دانست. سطح پايين فناوري مورد استفاده گرچه با سرمايه گذاري محدود سازگار است ولي توان محصولات کاغذي مرغوب و با کيفيت را ندارد.

 



با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

رزا
ساعت16:55---12 آبان 1399
عاالی بود خیلی استفاده کردم و نوشتم

شوالیه ی افسانه ای
ساعت13:46---17 مهر 1397
خوبه ولی زیاده

شیما
ساعت23:07---1 دی 1396


محیا
ساعت14:15---19 آبان 1396
خیلی زیاده به درد بزرگ ها می خوره

سایینا
ساعت14:13---19 آبان 1396
خیلی زیاده به درد بزرگ ها می خوره کلا به درد نمی خوره

محیا
ساعت14:30---18 آبان 1396
خیلی زیاد بود

ارتینا
ساعت13:40---16 آبان 1396
ولی اموزنده بود

مامان
ساعت17:37---5 آبان 1396
به درد بچه ها نمي خوره
پاسخ:چرا اتفاقاً به درد بچه ها میخوره !؟


sh
ساعت18:07---21 مهر 1396
وا اين چيه خسته شدم خلي زياد برد

ش
ساعت12:15---13 مهر 1396
کمی بد است بزرگانه است

فاطمه عسگری
ساعت12:56---12 فروردين 1396
خوبه

فاطمه عسگری
ساعت12:55---12 فروردين 1396
خوبه

فاطمه عسگری
ساعت12:53---12 فروردين 1396
خوبه

فاطمه عسگری
ساعت12:52---12 فروردين 1396
خوبه

lijhf
ساعت17:42---9 فروردين 1396
خیلی زیاد بود مردم

مهتاب
ساعت17:40---9 فروردين 1396
کاشکی با عکس و فیلم توضیح میداد ولی زیاد بود مردم: -|

مهتاب
ساعت17:40---9 فروردين 1396
کاشکی با عکس و فیلم توضیح میداد ولی زیاد بود مردم: -|

دلی
ساعت15:01---9 بهمن 1395
وای چقذر زیاد خسته شدم

زینب احمدی
ساعت13:32---11 آذر 1395
سلام خیلی زیاد بود اما جالب

مم
ساعت20:41---13 آبان 1394
عالی است

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 30 آبان 1393برچسب:, | 15:30 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |